Wednesday, May 09, 2007

Stieg Larsson

Har precis läst ut hans bok Män som hatar kvinnor detta är en av de mest välskrivna och finurliga böcker jag har läst.
När jag läst sista sidan googlar jag genast hans namn, och först då inser jag att det är han på Expo, han som är död.
Så nu sitter jag här med tårar i mina egoistiska ögon och inser att det jag kan läsa av honom är begränsat och att det inte är någon idé att undra när han ska skriva nästa bok.

Känns lite som när man inser att Kafka inte hann skriva så många verk, men saknaden efter Kafkas böcker känns inte lika allvarligt. För ska jag vara helt ärlig så är ju Kafka inte särskilt kul. Man blir ju mest förvirrad, och man tänker genast efter ett par kapitel att Absint konsumtionen antagligen var på tok för hög hos herr Kafka.

Det intressanta är, att det som ingen riktigt förstår det är fiint det! För då är det bara Sveriges (världens) kulturelit som förstår det. Vi andra får glatt instämma och låtsas förstå vad det är dom försöker säga i filosofiska rummet. Själv tycker jag oftast att kultureliten ofta låter misstänkt lik mig när jag försöker analysera Babars sexuallitet i en rödvinsfylla.

Själv läser och skriver jag det som jag tycker om, och det som får mig att tänka och handla.
Män som hatar kvinnor, det var en sådan bok

No comments: