Sunday, May 27, 2007

Spelemannen

I eftermiddag har jag haft nöjet att avnjuta en otrolig musikupplevelse. Jimmy Olsson hette han, och han är enligt egen blygsam utsago en riktigt duktig klassisk pianist.
Jag vet inte riktigt hur jag på ett målande sätt ska beskriva hur han spelade, känns inte som ord riktigt kan göra rättvisa.
Hans fingrar flöt över tangenterna i en sådan fart, så det för mig såg ut att gå emot fysikens lagar.
Tänk er ett verk av Picasso, alla färger stämmer, alla streck är på sin plats, tavlan är otrolig och man försvinner liksom in i den.
I all beundran börjar man stilla tänka på hur tavlan tillverkats, man vet att konstnären har stått framför duken och med yviga och tillsynes oigenomtänkta penseldrag skapat ett mästerverk.
En vän till mig hade en gång en lärare som sa till henne att hon skrev som Dali målade.
Jimmy Olsson spelade som Picasso målade.

Nu har jag ännu en punkt på min redan långa kravlista för min framtida man.
  • klassisk pianist

Check.

No comments: