Friday, April 06, 2007

Illusioner

För ca två år sedan lyssnade jag på Boktornet (P1) de talade om Richard Bach´s bok Illusioner. Jag kände genast att denna bok måste jag bara ha. Jag kollade alla bokhandlar, ingen hade den. Jag kollade alla Antikvariat i landet, ingen hade den. Jag kollade utomlands, den fanns på något antikvariat i England.
Jag gav upp, det var inte meningen att jag skulle ha den boken.
En vecka senare hittar mamma ett tummat ex av boken på vår lokala loppis. Boken var lika fin och tankvärd som jag trodde.
För ett år sedan lånade jag ut min dyra bok till en lärare, jag fick aldrig tillbaka den. Jag tänker på boken ofta och det var en sorg att inte ha den.
Igår stod jag i svenska kyrkan och kollade på deras bord med pocketböcker för 1 euro. Och där var den!
Jag har den igen!
Nu släpper jag den aldrig.
I boken fanns en tågbiljett mellan Hamburg och Zuschlag, biljetten kostade 6 DM undrar om den som reste kom fram. Hoppas det.

No comments: