Monday, October 30, 2006

Piller piller

Jag älskar fransksjukvård, efter ett kort samtal har man en tid hos läkare 1 timme senare.
Jag spatserade upp till Avenue Grand Armé och skrev in mig, sist jag var där missförstod vi varandra och jag blev inskriven som Mlle Forsakringskasssan Ostergotland, haha de trodde att jag hette så, och jag orkade inte argumentera utan vande mig istälet fort vid mitt nya namn.
Idag blev jag typ lovad en läkare som talade engelska, men så var inte fallet.
Läkaren såg ut som en gammal provinsialläkare från 1943, och talade nästan bara franska. Men han konstaterade snabbt att jag hade öroninflamation och antagligen halsfluss, undersökningen tog uppskattningsvis 2 min o 45sek. Efter det tar han fram ett vitt papper med hans namn förtryckt uppe i hörnet, sen börjar han att skriva.. (för här har man inga svenska receptblock, utan allt som liknar papper o har en stämpel på sig funkar bra)
1.lite antibiotika som man tydligen blir helt utslagen av, så jag får några andra piller som jämnar ut.. dvs uppåtshack. Denna uppiggande medicin får jag inte ta efter klockan 17 00 då jag kommer att få stora problem med min nattsömn om jag gör det! sen lite örondroppar.
Tänker på hur det är i Sverige, jag skulle inte ens ha fått träffa en läkare denna vecka, om jag hade samma problem hemma!
Frankrike-Sverige 1-0

2 comments:

Anonymous said...

Skönt att du blev tagen på allvar med dina besvär, öroninflammation gör så enormt ont. Här i Sverige måste man ju vara halv död innan man får träffa en doktor. Och när man väl har tjatat sig ditt blir man rekommenderad nått receptfritt som inte hjälper och tillsagd att höra av sig om det inte gått över inom en vecka. Jag fattar inte varför dom ska snåla så mycket på medicinerna. Nästa gång jag blir sjuk så kommer jag till Paris!
Krya på dig, gullet. Kram Alex

Ullton said...

thank you darling. Det känns faktiskt redan mycket bättre!
Massor kramar!