Wednesday, February 20, 2008

CSfuckingN

För er som inte vet pluggar jag 100% och jobbar kanske 90% fördelat på 4 olika extra jobb. JAg jobbar morgon, middag, kväll, natt, helg, vardag.
Detta är något som jag valt själv och jag sitter inte och klagar (fast det just nu är oerhört synd om mig) Men här om dagen talade jag med en dam på CSN för jag tänkte att jag skulle ta och söka studiebidraget som ligger på en tvåtusing.
Lån har jag redan lite och det är jag inte så intresserad av, men för att toppa lönen lite och kanske kunna vara ledig EN helg i månade så skulle ju bidraget sitta fint.
Men vad fel jag hade.
JAg trodde ju att detta var ett bidrag som studenter fick, och eftersom jag jobbat så mycket och betalat så mycket skatt så borde ju jag vara en god aspirant till denna bonus.
Men icke!
För tar jag bidraget så får jag bara tjäna 50 000 från jan till juni, annars blir jag återbetalningsskyldig. Jag fick ut 20000 i januari så det känns ju inte aktuellt. och jag klarar mig inte på 7500 i månaden.
När jag frågar varför svarar den otrevliga damen ( som lät som om hon var tre minuter från döden) Att det fungerade så för att studenter inte skulle jobba för mycket.
Jaha sa jag men hur ska vi då hålla kontakten med arbetslivet medans vi pluggar? och hur ska vi då knyta viktiga kontakter?
hur ska vi då ha råd med vår kurslitteratur? hur ska vi då kunna dricka champagne när vi behöver? hur ska vi då ha råd att äta annat är potatis och lök? när jag kommit hit i mitt resonemang och hämtade andan för att be att få tala med hennes överordnade tutade det i luren.
jag råkade bli bortkopplad
Reinfeldt säger ju hela tiden att vi ska jobba och jobba. Gäller det inte studenter?

Ska sluta betala skatt first thin in the morning.

No comments: