Monday, December 29, 2008

Nyårskrönika

Inser att jag inte kommer ihåg vad som hänt i år, men efter lite konsulterande med almanackan ploppar minnen upp och år 2008 tar åter form.
Ofta blir det så, att jag inte minns. Jag tänker hela tiden framåt, istället för att fokusera på mina tre års studier som komma skall tänker jag på vilka ämnen jag skulle kunna tänka mig att forska i när jag är färdig med min utbildning.
När jag tänker på mina framtida barn så ser jag dom ta studenten och bilda familj, blir liksom stressad redan nu för att jag snart ska bli mormor/farmor.
Men men, kanske har jag svårt att leva i nuet, och har lättare att leva i framtiden.
Hur som helst here it comes
2008
Året började med att jag inte kom in på önskad utbildning då jag skickade ansökningar till Gotland istället för till Stockholm. Jag tror att det var först då som Snickaren fattade omfattningen av hur slarvig och hafsig jag kan vara. Trots hot, mutor tips och trix, blev det ingen sjuksköterskeutbildning för Ullton det året.
Istället för att plugga SSK jobbade jag heltid samtidigt som jag pluggade Sociologi heltid. Våren var galen jobb jobb och plugg plugg, jag var en ledsen trasa nästan varje dag. Men nu vet jag att jag klarar stress, under en viss tid iallafall...

Sommaren var vacker, jag och änglarna solade och livet var trivsamt.
Löneförhandlingarna mitt i sommaren gick sådär och det slutade med att jag sade upp mig på stående fot.
Chefen grät och jag grät, änglarna skrattade och kallade mig "bustant".
För änglarna sken solen och idag är idag, och att bustanten inte skulle komma mer bekymrade dom inte nämnvärt eftersom det var en annan dag dagen därpå.
Tänk om man själv kunde ha den distansen, jag saknar änglarna flera dagar i veckan, ibland så det nästan gör ont.
Men det var den tuffa läxan att lära sig 2008, att erkänna att man är jävligt duktig på vissa saker och att man då ska ha betalt.
Samt att chefer inte är farliga. (fast det trodde jag inte innan heller)
Jag var utan jobb en vecka eller två, vilket var skönt för plötsligt kunde jag andas igen, djupa andetag ut och in.
Det fanns fler änglar på andra ställen att hjälpa tills jag skulle börja mitt nya jobb som assistent. Hos dessa änglar tog jag inga strider, (förutom alla avvikelserapporter) Jag betedde mig som en timvikarie ska göra.
Jag blev ett får, och jag trivdes, jag tror att det var nyttigt för mig att vara ett får ett tag.

I Augusti började jag som personlig assistent hos vackra M. Det som från början var ett arbete utvecklades till en vacker vänskap. Känns lite overkligt, men denna kvinna kommer nog komma att betyda mycket i mitt liv.
För det är jag evigt tacksam.

Snickaren och jag har haft ett fint år, trots en massa jobb, renovering, lägenhetsförsäljning, lägenhetsköp, knäppa mäklare, vardagsdispyter, disktrasor på fel ställe, renovering igen, flytt, inflytt, städ igen, så fylls mitt hjärta av kärlek när jag tittar på honom, ja till och med när han snarkar med öppen mun i soffan.
Tänk att våra vägar korsades.

Mina föräldrar mår också bra, Pappa har repat sig fint efter sin hjärtoperation vilket är underbart. Mamma har nytt jobb och är gnistrande vacker och fin som vanligt.
Bröderna har det också fint och verkar trivas på sina platser på jorden.
Mitt gudbarn växer och frodas, vilket är underbart att se och att få vara med om.
Alla mina vänner verkar må bra på sina håll, vilket är skönt.

2008
Was a very good year

Nu börjar snart 2009 och antagligen blir även det året fantastiskt!

No comments: