Wednesday, May 14, 2008

Vi stackars 80-talister

Satt och funderade över livets mysterier här om dagen, nu när jag inser att jag snart är medelålders håller jag på att drabbas av någon form av vishet.
Vi som är födda i början av 80-talet är skonade från så mycket, tänk bara att jag gick i åttonde klass när jag fick min första mobil, och internet var inget man använde varje dag.
Vi levde också i en skyddad håla och lydde våra föräldrar för det mesta.
Sen började förändringarnas vindar att blåsa, för helt plötsligt skulle ungdomarnas föräldrar förstå allt och hålla koll på sina ungdomar. Det skulle ringas om man blev sen och det skulle curlas.
Kom jag hem sent ringde ingen men man fick en massa skäll dagen efter..
När jag var ung hade vi inga direkta rättigheter, eftersom föräldrarna då hävdade att de bestämmde tills man var 18 eller att "husets" regler gällde till man flyttade.
Nu har varken lärare eller föräldrar rättigheter, utan de ska lyssna på sina obstinata 14 åringar?!
HaAHHAHA säger jag bara, jag skulle inte låta någon i hela världen följa ett råd som jag gav när jag var 14, man var ju helt skruvad på den tiden.
När vi var pubbisar tyckte vi att de vuxna dvs (så gammal som jag är nu) var helt dumma i huvet som inte ville köpa ut till oss. Och nu inser man att de vuxna nog var ganska kloka..
faan vad det är skönt att bli äldre

No comments: