Monday, May 19, 2008

Polyamorös

Lärdagen tillbringades i två piffiga psykologers sällskap. Middagen var god och vinet flödade i in konstant lagom takt.
Under kvällen averkades flera intressanta amnen, men det som var mest spännande var ändå samtalet runt polyamorösitet.
Förr hette det att man knullade runt, och att man hade olika killar till olika saker, men nu har det fått ett namn. Tydligen finns det en skillnad mellan de polyamorösa och de som knullar runt, de polyamorösa lever öppet med sina partners och det finns ett samförstånd i partnerbytena.
Då undrar jag varför, jag kan förstå att vissa behöver vara otrogna för att få lite spänning, men om ens partner vet om det till vilken nytta är det då?
Men kanske ska man inte förstå allt, jag kan inte ens förstå hur människor orkar vara otrogna?
Hursomhelst det finns inget roligare an att leka hobbypsykolog bland de riktiga!

1 comment:

Mattias S said...

Hej!
Du undrar över polyamorösitet och jag kan ju inte tala för alla men jag kan tala för mig själv.

Jag vill först bara säga att jag verkligen inte alls förstår mig på det här med spänningen kring otrohet.
Jag förstår inte vad som är spännande i att svika, ljuga för och bedra en person som litar på en.
Jag tycker bara det är vidrigt.

Och poängen är ju att man har mer än en partner.
Att man älskar och är med mer än en person.
Jag tycker inte det är konstigare att man har mer än romantiska och/eller sexuella relationer med flera personer än det är att man har vänskapsrelationer med flera personer.

Om jag blir kär i en person och den personen kär i mig, varför ska vi inte njuta av den kärleken bara för att vi är kära i andra personer också?
Eller om vi vill ha sex med varandra, varför låta bli bara för att man har sex med någon annan någorlunda regelbundet just då?

Jag förstår inte varför man ska låta bli att älska och/eller ha sex med personer man vill göra det med bara för att man redan gör det med en annan person. :)