Monday, August 04, 2008

Fixardag

Idag har jag fixat ny mobil, då min andra simmade i bålen.. Snickaren har nu något att skratta åt resten av månaden, härligt att man kan glädja någon med sin klumpighet.
Min klumpighet har glatt många människor genom åren, inte minst mig själv.
Ofta när jag gör något blir det fel, oftast gör det ingenting men ibland kan det bli tröttsamt och dyrt.
Hursomhelst har jag nu en glänsande lila mobil, jag har också varit och fixat linser idag, så autisterna på jobbet slipper att störa sig på mina glasögon. Det gäller ju att vara så lite provocerande som möjligt, på så vis undviker man käftsmällar.

puss

2 comments:

Madde (maddepladder) said...

Hellu!

Måste bara fråga en sak, är det så att "man" allmänt kallar personer med autism för autister eller är det ditt eget sätt att säga? Har sett diverse tv-program om autism där föräldrarna till barn med autism sa att bland det värsta dom visste va att höra andra kalla deras barn för "autistic" (amerikanska program) utan menade att dom HAR autism, inte ÄR det...

Är det nåt du hört andra reagera på eller är det tvärtom, att personerna och deras familj säger detsamma (att dom är autister)?

Har du hört något angående debatten om vaccinering kan tänkas va orsak till tillståndet?

/Nyfiken i en strut :-)

Ullton said...

Hej Madde
Kanske vore det mer politiskt korrekt att inte säga autister, på jobbet säger vi elever.
Slarv av mig på bloggen att skriva så, dock har jag inte hört någon förälder tala om detta. Egentligen borde man väl kalla ungdomarna vid deras namn men det är ju inte heller ok.
Att föräldrar reagerar på så sätt att de inte är autister utan har autism, är naturligt och rätt. Men kanske blir man lite arbetsskadad, man buntar ihop olika diagnoser och utgår ifrån att alla vet vad man menar.
Men självklart är alla olika individer med olika diagnoser, och ofta har dessa personer fler olika diagnoser.
och det är helt klart en spännande resa att arbeta med dessa barn.