Saturday, July 07, 2007

Mot dumheten står man maktlös.

Jag sommarjobbar nu inom äldrevården, detta är ett jobba om jag älskar. Det enda som inte är kul är att man måste städa, att städa är något som jag avskyr men tanken på att man får betalt för det man gör, resulterar i att man står ut.
Men jag har börjar inse att man gör så mycket mer än torkar golv, man småpratar lite om ditt och datt, skrikandes förstås för att överrösta damsugaren men ändå.
Sen får man kaka och kaffe, och lyssna på hur det var förr.
Dessa gamla människor sitter på en skatt som få faktiskt bryr sig om att leta efter. En 90 årig tant vet alltid mer än jag, hur mycket jag än läser och håller mig uppdaterad. För dessa människor vet hur det var, och många gånger hur det kommer att bli.
Dom har sett allt, gjort det mesta, även om de har bott på samma ställe hela livet, resten är geografi.
Man möts, jag förgyller lite
dom förgyller mycket.
Synd bara att all vårdpersonal inte ser det så.

No comments: